Της Θεοδώρας Τζιαμπάζη 

Ιδέες για δημιουργική γραφή με παιδιά
Με βάση το βιβλίο
«Ο βυθός με τα σοκολατόδεντρα» της Ελένης Σβορώνου

Το διασκεδαστικό  αυτό βιβλίο μού άνοιξε την όρεξη, όχι για σοκολάτα, αλλά  για παιχνιδιάρικες δραστηριότητες! Παρακάτω προτείνω ορισμένα σημεία που μπορούμε να αξιοποιήσουμε με δημιουργικό τρόπο, ώστε να αναδείξουμε τη φαντασία των παιδιών. Επίσης, δίνω ενδεικτικά τρελούτσικα παραδείγματα. Πιάστε μολύβι και…μπλουμ!

1.  Άνω Μπουρμπουλήθρα: επινοήστε άλλα «θαλασσινά» τοπωνύμια.
Π.χ. Μεγάλος ύφαλος, Μικρός ύφαλος, Περιφέρεια  Αστερία, Σαλαχιούπολη, Στρειδόχωρο, Τριψαρία, Πλατεία Αχινού, οδός Στρατηγού Ξιφία…
Σχεδιάζουμε χάρτη ή πινακίδες!

2. 
Α. Ανταλλαγή ονείρων: σελ. 11  «….στο καλύτερο ξύπνησε. Να πάρει η ευχή! Πάντα έτσι γίνεται στα όνειρα.»  Ξεκινήστε να γράφετε ένα όνειρο σας και κόψτε το… πάνω στο καλύτερο! Ποτέ δε θα μάθετε τη συνέχεια!
 -Μια στιγμή! Ίσως μπορεί κάποιος να σας την πει! Δώστε το μισό σας όνειρο στο ζευγάρι σας και αφήστε το να το συνεχίσει. Εσείς θα ολοκληρώσετε το δικό του όνειρο.
Β. « Όνειρα γευστικά!» σελ. 45  « Όνειρα γλυκά με ποταμούς ρευστής σοκολάτας». Με αφορμή αυτή την εικόνα φτιάχνουν τα « Όνειρα γευστικά», ένα για κάθε γεύση (όνειρα γλυκά, όνειρα αλμυρά, όνειρα ξινά, όνειρα πικρά)
Σκελετός: Όνειρα (γεύση) με (όρος γεωγραφίας) (επίθετο) (χαρακτηριστικό τρόφιμο που έχει αυτή τη γεύση).
Π.χ. όνειρα ξινά με λίμνες άγουρου λεμονιού. Όνειρα αλμυρά με βουνά χοντρού αλατιού. Εξέλιξη: πλάθουμε ιστορία-υπόθεση ονείρου, π.χ. ένα όνειρο με βουνό χοντρού αλατιού: Είμαι με την Αλίκη και σκαρφαλώνουμε σε ένα τεράστιο κάτασπρο αλατοβουνό που μοιάζει με ένα κανονικό χιονισμένο βουνό.  Όμως, η οδήγηση στις πλαγιές του αλατοβουνού είναι ασύγκριτα πιο ασφαλής. Δε γλιστράς εύκολα σ’ έναν αλατισμένο δρόμο! Η αναρρίχηση είναι εξίσου δύσκολη. Καθώς ανεβαίνουμε, η πίεση μειώνεται, γιατί αλλάζει το υψόμετρο, αλλά και αυξάνεται, γιατί το αλάτι αυξάνει την πίεση. Πάντα λέγαμε μαζί με την Αλίκη να επισκεφτούμε μια αλυκή. Τώρα είμαστε χαρούμενες γιατί μετά από την αναρρίχηση και το κατέβασμα θα ‘χουμε πάρει μπόλικο αλάτι και θα γίνουμε νόστιμες. Έχουμε πλέον καταλάβει ότι τα αγόρια  θέλουν νόστιμες κοπέλες.

3.  Θα γλείφετε τα πτερύγια και τα πλοκάμια σας. Φράσεις με σημείο αναφοράς τον άνθρωπο-πώς θα τις μεταφέραμε στα πλάσματα του βυθού; Πώς θα ακούγονταν οι παρακάτω φράσεις στην κοινωνία του βυθού;
Θες να πάμε μια βόλτα να πάρουμε λίγο αέρα; . Οι ερωτευμένοι νέοι πιάστηκαν χέρι χέρι και έκαναν περίπατο στην παραλία.
Προσέξτε τα μικρά παιδιά, μην τα αφήνετε να πηγαίνουν στα βαθιά. Υπάρχει κίνδυνος να πνιγούν.
Είναι καλλιτέχνης! Πιάνουν τα χέρια του.
Κάποιες φορές η χειρωνακτική εργασία είναι εξαντλητική.
Αυτός ο επιθετικός έχει δυνατό αριστερό πόδι.

-          Μπαμπά, θέλω να μάθω κιθάρα.
-          Άσε τα χόμπι και  πάμε για ψάρεμα  να βγάλουμε το ψωμί μας! Κουράζομαι μόνος. Δώσε μου ένα χέρι βοηθείας. 
-          Εντάξει, θα έρθω. Στο σχολείο μάς είπαν ότι είναι καλό να συμπεριλαμβάνουμε στη διατροφή μας ψάρια, γιατί είναι πλούσια σε ω3 λιπαρά και σε φωσφόρο.
-          Πάμε, αλλά πρόσεχε μην πέσεις μέσα στη θάλασσα και πνιγείς!
Προσαρμόστε τα παραπάνω σε συζήτηση χταποδιών!
Π.χ. Το ζευγάρι χταποδιών πιάστηκε πλοκάμι πλοκάμι και πήγε βόλτα να βρει την κουμπάρα καρέτα καρέτα…
ή
Σήμερα θα μεταφερθούμε στην Κάτω Μπουρμπουλήθρα για να ακούσουμε την ιστορία του Καλαθίνι, ενός ψαριτωμένου μικρού χταποδιού που παίζει μπάσκετ, αλλά όχι με πολλή επιτυχία, γιατί συνεχώς μπλέκεται η μπάλα στα πλοκάμια του. Τα πλοκάμια δένονται μεταξύ τους και με τα δίχτυα του καλαθιού, σχηματίζοντας τους πιο απίθανους και άλυτους κόμπους (τύφλα να ‘χει ο γόρδιος δεσμός του Μεγαλέξανδρου και το  hands-free με το οποίο παλεύει η μαμά). Το δύσμοιρο χταπόδι μας τσαντίζεται και αποφασίζει να εγκαταλείψει την καλαθοσφαίριση για ν’ αρχίσει το πλέξιμο. Πλέει και πλέκει ταυτόχρονα τέσσερις μπλούζες . Δυο βελόνες για κάθε μπλούζα. Μέχρι τώρα έκανε δυο ζιβάγκο, ένα δεξί μανίκι και μισό αριστερό. Τώρα, πώς μπερδεύτηκε με τη μπάλα και τα ‘φερε βόλτα με οχτώ βελόνες  και οχτώ κουβάρια είναι άλλο θέμα. Πάντως πήγε στον 8ο  Χταπαιδικό Διαγωνισμό Ταυτόχρονου Πλεξίματος Καλαθιών και κέρδισε ένα ποδήλατο για χταπόδια. Μαντέψτε τι έβαλε μπροστά στο πλοκαμήλατό του: Μα ναι, σωστά! Ένα πανέμορφο καλάθι για να κουβαλάει τα κοχύλια του και τα ραφτικά του.


4.  Γλυκιά στιγμή! Σκελετός στροφής:
Νιώθω να (ρήμα) μέσα σε (κάτι γλυκό)
Όταν (μια γλυκιά-τρυφερή σκηνή)
Τότε είναι μια γλυκιά στιγμή
Καταρτίζουμε 2 λίστες :
1η λίστα: ρήματα-φράσεις όπως:
βουλιάζω
βυθίζομαι
κολυμπάω
κάνω μακροβούτια
πλατσουρίζω
πέφτω σε

2η λίστα: γλυκά όπως:
ζαχαρόνερο
σερμπέτι
σιρόπι καραμέλα
λιωμένη κουβερτούρα
κρέμα
σαντιγί

Αντιστοίχιση: ρήμα-γλυκό.Θα προκύψουν συνδυασμοί όπως: κολυμπάω σε λιωμένη κουβερτούρα, κάνω τραμπολίνο σε παντεσπάνι, πασπαλίζομαι με άχνη/τρούφα.

Πχ
Νιώθω να πλατσουρίζω σε ζαχαρόνερο
Όταν μια μαμά αγκαλιάζει το μωράκι της
Τότε είναι μια γλυκιά στιγμή

Νιώθω να βουλιάζω σε σαντιγί
Όταν προσφέρω βοήθεια στο φίλο μου
Τότε είναι μια γλυκιά στιγμή

Διακοσμούμε την ποιητική μας σύνθεση με εικόνες από γλυκά και τρυφερές στιγμές
5.  Φτιάχνω μια ιστορία με μια από τις μεταφορές/παρομοιώσεις του βιβλίου: 7 πρόσωπο σαν φεγγάρι /25 άρωμα γαργάλησε τον εγκέφαλό του /38 η καρδιά χτυπάει σαν ταμπούρλο/ σαν μαραζωμένο λουλούδι που ξανανιώνει μόλις ποτίσει λίγο νερό τις ρίζες του/ 44 σαν μπαλάκι του τένις /69 κολύμπησε σα βολίδα/ οι καρδιές μπήκαν σε συναγερμό/ 64 πεινούσαν σαν καρχαρίες

6.  Παίζουμε με την εικονογράφηση, πριν να διαβάσουν τα παιδιά το βιβλίο. Αν το έχουν διαβάσει και ξέρουν ήδη την απάντηση, ζητούμε να σκεφτούν κάτι εναλλακτικό. Ενδεικτικά: 34 Πού οδηγεί αυτή η μεγάλη πύλη; Τι μπορεί να σημαίνει το ΣΟΣΑ;/19 Τι νιώθει η μέδουσα; Πώς τη λένε; /45 τι κάνει αυτή η θαλασσινή παρέα πάνω από το χάρτη; Ποια περιοχή δείχνει αυτός ο χάρτης; Γιατί έχει τέτοια έκφραση το χταπόδι με το καπέλο; /49 βάλτε συννεφάκια/ 71 γιατί κλαίνε; Σχεδιάστε το πρωτοσέλιδο της Μπουνάτσας/ 86 δίνουμε την εικόνα, αφού πρώτα κάνουμε κενές τις σελίδες του βιβλίου-θα τις σχεδιάσουν τα παιδιά, γεμίζοντας με κείμενο ή/και εικόνες, μπορούν να βάλουν και συννεφάκια στα ψαράκια μ’ αυτά που λένε/σκέφτονται καθώς διαβάζουν το βιβλίο.
Θεοδώρα Τζιαμπάζη, εκπαιδευτικός, εμψυχώτρια στο Οξυγόνο
thea_tziampazi@hotmail.com


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου